Welcome

Blog ini adalah untuk rujukan diri sendiri dan keluarga.. Khas untuk suami tercinta dan anak-anak yang menbahagiakan dan dalam masa yang sama memeningkan dan memenatkan kami berdua..


Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa rahmatMu

Blog ini ibarat 'scrap book' ataupun buku rujukan aku yang mengumpulkan koleksi artikel yang aku gemari especially artikel yang berlambak-lambak di internet. Artikel-artikel ini bukannya ditulis oleh aku tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca. Untuk berkongsi cerita ceriti hasil air tangan aku sendiri meh ahh datang ke BLOG RUANGAN KELUARGA KITA


Bookmark and Share

Tuesday, October 12, 2010

Pemakaian IUCD

Soalan
 Saya telah mempunyai 4 orang anak. Selepas kelahiran anak saya yang ke-4,saya telah memakai alat-cegah kehamilan I.U.C.D.Setelah memakainya buat beberapa bulan, period saya tak regular. Walaupun saya telah berjumpa doktor,saya masih mengalami problem yg sama. Menurut doktor, maybe hormon saya tak balance. Baru-baru ini saya mengalami prolong period dimana pada bulan Januari period saya datang pd 22/01/01 & berakhir pd 28/01/01. Selepas beberapa hari, period saya datang kembali - 6/02/01 - 13/02/01. Apakah saya harus berjumpa dengan doktor atau adakah saya tidak sesuai memakai IUCD
Jawapan
Biasanya wanita yang menggunakan IUD mengalami masalah keluaran haid yang banyak atau berpanjangan dan kadangkala tidak tentu masa.  Ini disebabkan oleh alat itu sendiri khususnya jika ia dijangkiti kuman kerana jangkitan kuman memang boleh berlaku kerana IUD ini mempunyai benang yang terkeluar daripada rahim dan terletak pada pintu rahim. Disini jangkitan kuman boleh berlaku selepas persetubuhan ataupun pada bila bila masa. 
   Jika ada jangkitan kuman puan perlu diberi antibiotik yang sesuai untuk mengatasi masalah ini.    Saya percaya ini punca pertama dan makanlah antibiotik untuk beberapa waktu dan mungkin ditukar jenisnya jika satu jenis tidak berkesan.      Jarang sekali IUD menimbulkan masalah hormon menyebabkan pusingan haid tidak teratur melainkan jika puan orangnya gemuk kerana kegemukkan biasanya mengganggu keseimbangan hormon dan seterusnya menyebabkan keluaran darah haid yang tidak teratur.  
  Cuba rawatan dengan antibiotik dahulu, jika gagal untuk membetulkan haid maka gunakanlah hormon Norculut 5 gram, 1 biji, 3 kali sehari selama 21 hari setiap bulan.     Puan perlu makan untuk 2 atau 3 pusingan untuk mengetahui samada pusingan haid yang akan datang menjadi teratur atau tidak.      Mungkin pada saat ini tidak perlulah membuang IUD dahulu sebelum mencuba ubat antibiotik serta ubat hormon tadi.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails