Welcome

Blog ini adalah untuk rujukan diri sendiri dan keluarga.. Khas untuk suami tercinta dan anak-anak yang menbahagiakan dan dalam masa yang sama memeningkan dan memenatkan kami berdua..


Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa rahmatMu

Blog ini ibarat 'scrap book' ataupun buku rujukan aku yang mengumpulkan koleksi artikel yang aku gemari especially artikel yang berlambak-lambak di internet. Artikel-artikel ini bukannya ditulis oleh aku tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca. Untuk berkongsi cerita ceriti hasil air tangan aku sendiri meh ahh datang ke BLOG RUANGAN KELUARGA KITA


Bookmark and Share

Wednesday, April 14, 2010

Panduan memandikan bayi waktu dalam pantang


Kalau baby ni cara manidnya lain sikit. Tak boleh main terus mandi aje. Kebiasaannya kita akan masak air panas dulu.

Selepas menggelegak air tu, baru kita campur dengan air paip biasa. Pada yang tak biasa mandikan bayi, bertanyalah pada orang tua dulu. Bukan apa takut saya terjatuh pulak baby tu karang..dah la dalam hari.

Sebagai panduan ikut cara ni :-

1.Kalau dalam pantang, baby kecik lagi dan kita pun masih lemah. Ambil air panas yang telah di campur air biasa.

2. Rasa dengan belakang tangan untuk melihat tahap kepanasan air.Kalau panas sangat takut kulit bayi tak tahan. Kalau sejuk sangat ..he he …terkejut pualk baby bila tiba-tiba kena air sejuk.

3. Seeloknya kita bersimpuh macam cara orang jepun dan ampu leher bayi dengan tangan kiri. Tangan kanan alirkan air suam tadi dan siram sekeliling badan.

4. Mulakan dengan kaki sampailah anik hingga ke kepala. Hati-hati dengan sabun supaya tak terkena mata bayi. Tak kira lah sabun tu pedih ke tak sebab dah menangis karang kelam kabut pulak sebab kita tak tau pedih atau tak syanpu badan tu.

5.Seeloknya juga sediakan 2 besen air, Satu untuk mandi dan satu lagi untuk menyiram selepas bersabun.

6 Tak pelru lah nak lama sangat sebab baby bukan kotor pun,,,wangi lagi ada especially time baru keluar dari perut.

7. Habis mandia, lap dan keringakn dengan tuala dan balut bayi supaya tak kesejukan. Jika anda tak emnyusu badan, siapkan la sebotol susu supaya bayi tak mengamuk nak susu sebab dah terkena air dia akan kelaparan..he he.

8. Tuam perut dan sapu minyak di tapak kaki , perut, pinggang, pelipat dan pakaikan booties. Dah pakai barut, bedungkan dan mulakanlah menyusukan bayi.

9. Buat macam ni senang sebab bila dah lapar dapat susu, cepat la baby tidur dan bolehla kita merehatkan diri.

Senang aje nak jaga baby ni..bila dah besar yang payah sebab makin besar makin time tidurnya berkurangan dan kita punya time nak lelapkan mata pun kurang juga :)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Beauty Tip of the Day