Welcome

Blog ini adalah untuk rujukan diri sendiri dan keluarga.. Khas untuk suami tercinta dan anak-anak yang menbahagiakan dan dalam masa yang sama memeningkan dan memenatkan kami berdua..


Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa rahmatMu

Blog ini ibarat 'scrap book' ataupun buku rujukan aku yang mengumpulkan koleksi artikel yang aku gemari especially artikel yang berlambak-lambak di internet. Artikel-artikel ini bukannya ditulis oleh aku tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca. Untuk berkongsi cerita ceriti hasil air tangan aku sendiri meh ahh datang ke BLOG RUANGAN KELUARGA KITA


Bookmark and Share

Thursday, March 25, 2010

Masalah air ketuban berlebihan

Soalan
SAYA hamil 32 minggu. Untuk pengetahuan doktor, saya mempunyai masalah air ketuban yang berlebihan sehingga 30 poli.
Saya ingin mengetahui punca masalah ini dan kesan kepada kandungan saya ini.

ROHAYA,
Kapar, Klang

Jawapan
ISTILAH perubatan bagi air ketuban berlebihan adalah polihidramnios. Saya kurang faham apakah yang dimaksudkan dengan 30 poli.

Saya mengandaikan indeks air ketuban atau AFI anda adalah 30 sentimeter (diukur kedalaman kawasan air ketuban pada empat sudut).

Punca polihidramnios adalah seperti berikut:

- Air ketuban dihasilkan berlebihan: diabetes mellitus (kencing manis), penyakit ginjal janin contohnya sindrom Bartter; keabnormalan kromosom (yang sering berkait dengan keabnormalan sistem pemakanan) contohnya sindrom down dan sindrom Edward; keabnormalan uri contohnya cho-angioma, kehamilan kembar, hydrops fetalis.

- Air ketuban kurang diserap kembali : keabnormalan sistem pemakanan seperti atresia esofagus, atresia duodenum, fistula trakea-esofagus; keabnormalan sistem saraf misalnya anencephaly.

- Dalam kebanyakan kes, penyebabnya tidak dapat dikesan.

Saya pasti doktor anda sudah pun menjalankan ujian berkaitan untuk mengesan puncanya. Ini termasuk ujian darah MGTT bagi mengesan kencing manis dan ultrabunyi lengkap.

Langkah terbaik adalah mendapatkan rawatan pakar perbidanan yang mempunyai pengkhususan dalam bidang feto-maternal. Mereka lazimnya lebih mahir dalam mengesan keabnormalan fizikal janin dalam kandungan menggunakan ultrabunyi yang memberikan imej seperti mencari gambar tersembunyi.

Jika dikesan, anda mungkin memerlukan prosedur amniocentesis (mengambil sampel air ketuban menggunakan tusukan jarum ke dalam rahim) bagi menguji kromosom atau genetik janin.

Di samping itu, amniocentesis diharapkan dapat mengurangkan ketegangan rahim anda apabila sebahagian air ketuban terbabit dikeluarkan.

Polihidramnios menyebabkan saiz rahim anda lebih membesar berbanding usia kandungan. Ini menyukarkan pergerakan, pernafasan, kontraksi malah boleh menyebabkan anda mengalami kelahiran pramatang.

Pada usia 32 minggu, kandungan anda boleh kelihatan seperti sudah cukup bulan saiznya. Anda hendaklah bersedia dengan kemungkinan terpaksa bersalin awal pada bila-bila masa dari sekarang.

Bersalinlah di hospital yang mempunyai kemudahan lengkap. Polihidramnios boleh memberikan risiko tali pusat turun (cord prolapse), kekangan uri (abruption plasenta) sehingga boleh membahayakan anda dan janin.

Selepas kelahiran pula, bayi akan diperiksa sepenuhnya oleh pakar pediatrik untuk mengesan kelainan tambahan (selain keabnormalan yang dikesan sewaktu kehamilan lagi) yang tidak dapat dikesan sebelumnya.

3 comments:

Anonymous said...

Hello there, You have done a fantastic job. I will definitely
digg it and personally recommend to my friends. I am sure they will be benefited
from this site.

Look into my page - http://atlaslm.com

AURALIFE..Bukan Sekadar Minyak Wangi said...

Thanks 4 info

Anonymous said...

You made some good points there. I checked on the internet to find out more about the issue and found most individuals will
go along with your views on this website.

Also visit my web blog ... family guy the quest for stuff hack download
()

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails